Problematyka

Problematyka pierwszej książki o przygodach nastoletniego chłopca z Warszawy, który nagle został przeniesiony w świat łowców zwierząt, dalekich podróży i ekscytujących odkryć jest podobna, jak kolejnych części. Alfred Szklarski przekazuje czytelnikom, że warto być dzielnym, odważnym, bronić swojego zdania, umieć postępować honorowo i kochać ojczyznę.

Niezwykle interesujący jest fakt, że bohaterowie sagi o Tomku, Polacy, jeżdżą po całym świecie polując na zwierzęta, a nieustannie pamiętają o Polsce i wspominają swoją ojczyznę. Pobyt w najbardziej egzotycznych krajach wykorzystują do tego, by poznać losy Polaków, którzy odwiedzili te miejsca. Dla Szklarskiego akcenty patriotyczne były niezwykle ważne. W książce „Tomek w krainie kangurów” bohaterowie organizują wyprawę łowiecką do Australii, a akcentami polskimi na tym kontynencie jest góra Kościuszki, nazwana na cześć naczelnika powstania narodowego. Wiele wspomina się także o wyprawach najbardziej znanego polskiego podróżnika, który przemierzał kontynent australijski, czyli Pawła Strzeleckiego.

Bardzo istotne znaczenie ma wątek dorastania i edukacji Tomka Wilmowskiego. 14-letni chłopiec, źle traktowany przez los (zmarła mu matka, a ojciec zmuszony był do ucieczki przed carską policją), nagle dowiaduje się, że wyruszy na wspaniałą wyprawę i spotka swojego ojca. Postać Tomka niezwykle uatrakcyjnia książki Szklarskiego. Dzięki ciekawemu świata nastolatkowi czytelnik dowiaduje się wielu interesujących rzeczy o zwyczajach krajowców, geografii, dzikich zwierzętach czy roślinach, a opowieść zyskuje charakter awanturniczy i przygodowy, bo chłopiec przeżywa ciągle nowe i zapierające dech w piersiach przygody.

Alfred Szklarski wydał pierwszy tom opowieści o Tomku w 1957 roku. Mimo przemian i popaździernikowej odwilży, w Polsce panowała wtedy dość ponura atmosfera. Polacy spragnieni byli nowinek ze świata, a książka o młodym chłopcu, uczestniczącym w zagranicznych wyprawach na zwierzęta, wywołała zachwyt nastoletnich czytelników. Przesłanie książki odczytać można było następująco: zobaczcie, Tomek żył w o wiele bardziej ponurych czasach, Polska była wtedy pod zaborami, nie wolno było swobodnie myśleć, a mimo to udało mu się spełnić swoje marzenia. Nie ma przeszkód, byście wy mogli spełniać swoje... By to jednak móc robić, trzeba być przygotowanym jak Tomek: to dobry uczeń, mimo carskich represji i nudnego programu uważa na lekcjach i ma dobre stopnie, szybko się uczy, nie ma dla niego trudnych wyzwań, jest otwarty wobec innych ludzi, szanuje ich poglądy, jest odważny i szczery. Tomek to, można powiedzieć, chodzący ideał, ale w końcu ma być wzorem dla tysięcy nastolatków. Dorośli w powieści Szklarskiego są  podobnie wzorowi: odważni, honorowi, uczciwi, mają wielu przyjaciół, traktują Tomka po partnersku. Chłopiec ma skąd czerpać dobre wzorce.

Ważnym wątkiem w książkach Szklarskiego jest harmonia na linii człowiek - natura. Łowcy   zapuszczający się w najdziksze ostępy, nigdy bezmyślnie nie zabijają dzikich zwierząt, zawsze starają się je łapać tak, by nie stała im się krzywda i nie spowodować ich cierpień. Podobnie traktują  roślinność, bezmyślnie jej nie niszczą. Pisząc swoje książki Szklarski znał los Indian północno-amerykańskich, niemal wytępionych przez białych osadników, mógł więc swoim utworom nadać podobny wydźwięk.

Ważnym elementem książki o Tomku jest podkreślenie jego cech osobowych. Jak już wspomniano, jest on dzielny, pomysłowy, odważny, przedsiębiorczy, szczery. Bez tych zalet nie mógłby zjednać sobie sympatii kolegów swojego ojca, napotykanych w czasie wyprawy ludzi, także krajowców.

Źródło: streszczenia.pl